Mijn naam is Helen Ruijs en ik ben Master Pedagoog met een specialisatie in hoogbegaafdheid en onderwijsbeleid. Tijdens mijn eigen onderwijsperiode heb ik ervaren hoe moeilijk het is om te functioneren in het onderwijs als je als kind anders denkt dan de rest van de klas. Ik heb ervaren hoe het is om je anders te voelen dan je klasgenoten en weet wat het effect hier van is op de schoolprestaties. Hoewel leraren tegenwoordig meer kennis en ervaring hebben met kinderen met verschillende leerproblemen blijven deze anders denkende kinderen tegen problemen aanlopen in het onderwijs waar scholen geen antwoorden op hebben.

De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan in de omgang met verschillende kinderen. Vijf jaar lang heb ik ski-les gegeven aan kinderen van 4 tot 17 jaar. In deze 5 jaar heb ik veel geleerd in de omgang met kinderen en het luisteren naar wat kinderen willen. Na mijn periode als skileraar ben ik aan de slag gegaan als pedagoog en remedial teacher. In deze functie heb ik mijn ervaringen, in de omgang met kinderen, die ik heb opgedaan als skileraar, goed kunnen gebruiken. Bij het vormgeven van de begeleiding staat niet enkel de hulpvraag van ouders centraal maar ook de gedachtes en wensen van de kinderen zijn van belang. Dit geldt op zowel didactische niveau als op sociaal-emotioneel niveau.

Wij, als volwassenen, vergeten nog wel eens dat we niet op hetzelfde niveau denken en ervaren als dat jonge kinderen doen. We vergeten ons te verplaatsen in de belevingswereld van het kind en te luisteren naar wat ze nodig hebben. Mijn doel bij PRET is om juist het kind voorop te zetten en te luisteren naar wat zij willen en nodig hebben.