Hoogbegaafdheid bij PRET

Hoogbegaafd

We willen allemaal graag ergens bij horen, dat zit in onze aard als mensen, als sociale wezens. Dit geldt natuurlijk ook voor kinderen. Kinderen willen het gevoel hebben dat zij onderdeel zijn van de klas, dat ze mee kunnen denken en werken met opdrachten die in het klaslokaal uitgevoerd moeten worden en dat ze mee kunnen spelen met hun medeleerlingen. Dit is echter niet voor elke kind vanzelfsprekend. Sommige kinderen hebben immers meer moeite om mee te kunnen komen met de stof die in de klas behandeld wordt dan andere kinderen. Ze hebben meer of juist minder moeite om de betreffende stof onder de knie te krijgen, waardoor ze ervaren dat ze anders zijn dan hun medeleerlingen. Deze ervaringen kunnen niet enkel betrekking hebben op het cognitieve niveau van de kinderen, maar ook op het sociaal-emotionele niveau. We hadden immers gesteld dat we allemaal graag ergens bij willen horen en wanneer dit niet het geval is, voelen we dit in ons zelfvertrouwen.

 

Om ervoor te zorgen dat alle kinderen mee kunnen komen met het onderwijs in de klas, kwam de overheid in 2014 met het concept van Passend Onderwijs. Het idee achter passend onderwijs is, dat alle leerlingen de ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben om mee te kunnen met het niveau van de klas. Deze ondersteuning moet daarbij beschikbaar zijn binnen de muren van de school. Zo zouden minder kinderen naar speciaal onderwijs stromen en worden alle kinderen betrokken in het reguliere onderwijs. Een prachtig initiatief! Er is echter een groep leerlingen die hierbij vaak over het hoofd wordt gezien, dit zijn de hoogbegaafde leerlingen. Deze hoogbegaafde leerlingen lijken op het eerste oog de extra ondersteuning of hulp binnen de school niet nodig te hebben, maar niets is minder waar. Hoewel hoogbegaafde kinderen over het algemeen goed mee kunnen met het niveau van de klas hebben zij juist de aandacht en begeleiding op andere gebieden nodig. Zo willen hoogbegaafde kinderen juist meer uitdaging of hebben zij baat bij het aanleren van leerstrategieën. Zij hebben dus net zoveel behoefte en recht op onderwijs passend bij hun niveau en behoeftes.

 

De afgelopen tijd is er gelukkig steeds meer aandacht voor hoogbegaafde kinderen in het onderwijs en hun wensen en behoeftes. Er zijn rechtszaken en debatten om deze groep leerlingen meer in het maatschappelijk licht te krijgen. Ook onderwijsondersteuning Pret wil hier aan bijdragen. Door begeleidingen aan te bieden speciaal gericht op hoogbegaafde leerlingen hopen we deze leerlingen de ruimte te kunnen bieden om hun plezier in het leren weer terug te vinden. Door middel van het aanleren van leerstrategieën en extra uitdagingen zullen kinderen weer tot leren worden aangezet maar daarnaast is het belangrijk dat deze kinderen ook leren omgaan met hun hoogbegaafdheid. Ze moeten leren hun werk te plannen en organiseren en leren te werk te gaan met een plan. Door middel van uitdagende taken en moeilijk puzzels worden deze vaardigheden aangeleerd. Daarnaast leren ze, door het maken van opgaves met een hoog niveau, om te gaan met teleurstelling. Hoogbegaafde leerlingen zijn het namelijk gewend dat op school alles gemakkelijk en vanzelf gaat. Wanneer het dan een keer niet vanzelf gaat weten ze niet goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Uit eigen ervaring weet ik dat dit moment van teleurstelling zeker een keer gaat komen, en dit is frustrerend en moeilijk om mee om te gaan. Daarom is het belangrijk om hoogbegaafde kinderen hier op voor te bereiden en ze te leren om te gaan met alle facetten van hoogbegaafdheid.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *